Logo bodegraafsnieuwsblad.nl


Verandering

  Column

U leest de 400e editie van deze column, al jarenlang een herkenbaar onderdeel van deze krant. Uit reacties blijkt dat veel mensen de column waarderen, al ben ik ook wel eens ontzettend uitgescholden en beledigd. Ach, schelden doet geen zeer. Zelf heb ik er altijd veel plezier aan beleefd, al kostte het wel eens moeite om het juiste onderwerp te vinden. Die bepaal ik uiteraard zelf.

Ongetwijfeld heeft ook u wel eens gedacht: dit is onzin, een andere keer was u het waarschijnlijk met de strekking eens. Prima, blijf vooral zelf denken. In iets breder verband geldt dat ook voor de redactie van het Bodegraafs Nieuwsblad. Collega Janet de Vos is al jaren grotendeels verantwoordelijk voor de inhoud. Wij streven naar een journalistieke benadering: niet alleen mooi weer berichten over geslaagde fancy fairs en buurtfeesten, maar ook inhoudelijke berichtgeving over politieke en bestuurlijke zaken. Dat is lastiger en tijdrovender, maar wij denken dat we daarmee de lokale samenleving een beetje leuker en interessanter kleuren. Daarmee maak je niet alleen vrienden, maar de waarheid is nu eenmaal niet altijd leuk.

Wij (mijn bedrijf) nam die taak op zich toen het Bodegraafs Nieuwblad nog onderdeel was van de uitgeverij Dagblad Rijn en Gouwe BV. Tientallen jaren geleden heb ik daar mijn eerste schreden op het journalistieke pad gezet, ben na omzwervingen langs landelijke media ondernemer geworden, maar vond het wel geinig om via de lokale krant wat betrokken te zijn bij de gewone journalistiek. Die is in de loop der jaren enorm veranderd. Uitgevers zijn gefuseerd, kranten zijn samengevoegd en verdwenen. Verdienmodellen zijn veranderd, de opkomst van internet en het wegvallen van adverteerders (middenstanders) vreten permanent aan de omzet van de gedrukte pers. Journalistiek (met name lokaal) werd en wordt steeds meer aan banden gelegd, is min of meer een hobby geworden van mensen die 'zo leuk kunnen schrijven'. Uitgevers betalen pakweg twee tientjes per uur voor journalistiek werk. Nee, daar krijg je echt geen kwaliteit voor, wij kunnen er niet van bestaan. Kritische lokale journalistiek verdwijnt. Jammer, want je hebt kritisch ingestelde mensen nodig om de vrijheid van meningsuiting te waarborgen. Een goed functionerende maatschappij is daarbij gebaat, het gemeentebestuur functioneert beter als iemand af en toe meldt als zaken niet goed (dreigen) gaan.

Als journalist heb ik geleerd niet iedereen meteen te geloven, met dat in het achterhoofd maken wij deze krant. We zijn ons bewust van onze beperkingen, maar we doen ons best, elke week. Dat is geen voorwaarde voor commercieel succes: de komst van de Kijk op Bodegraven heeft het financiële draagvlak van de gedrukte media lokaal verkleind, sites als de Digitale Bodegraafse Krant en Rebo Nieuws eten mee uit dezelfde commerciële ruif. Het is natuurlijk prachtig dat al die media bestaan, maar als niemand meer iets verdient wordt er ook niet geïnvesteerd in kwaliteit en ontwikkeling. Media worden steeds meer een doorgeefluik, nieuws devalueert tot berichtgeving over evenementen. De uitgever van deze krant, de Persgroep, zoekt naar nieuwe verdienmodellen, een zeer lovenswaardig streven. Het leidt wel tot veranderingen bij het vervaardigen van kranten. Of en hoe dit ons zal raken is onduidelijk, wij bepalen zelf in hoeverre we mee bewegen. De 400 is gehaald, we zullen zien wat de toekomst brengt.

reageer als eerste