Logo bodegraafsnieuwsblad.nl


Foto: Marijke Groot
Foto: Marijke Groot

'Haring is een kwetsbaar product'

Visgilde Teun van der Toorn mag weer trots zijn op het behaalde resultaat in de AD Haringstest 2017. Met een achttiende plek en een 9- als cijfer laat de visspeciaalzaak ook dit jaar weer zien over echt vakmanschap te bezitten. De jury was in het Algemeen Dagblad lovend over het Visgilde. 'Wat kan haring toch lekker zijn. Fris, je ruikt de zee. Afgezien van een tikkeltje karamelverkleuring een plaatje. Een genot om mee te maken.' De eindconclusie van het AD luidt: 'De immer rustige Teun van der Toorn stelt nooit teleur. Vakman die de Hollandse Nieuwe tot in de toppen van zijn vingers onder controle heeft. De moeite van het omrijden waard.

,,Ik ben heel erg blij met het resultaat van de AD Haringtest", vertelt eigenaar Teun van der Toorn van Visgilde van der Toorn enthousiast. ,,Een 9- is een prachtig cijfer. Afgelopen jaren hebben we ongeveer tussen de 8,5 en 9,5 gescoord. De verschillen in de top zijn heel klein. Het blijft natuurlijk een momentopname, dus het is altijd heel spannend."

Het geheime recept

Op de vraag hoe hij het voor elkaar krijgt om elk jaar zo hoog te scoren in de test is van der Toorn duidelijk: ,,Gewoon je werk heel goed doen! Nee, het begint met het selecteren van de juiste leverancier: dat is het allerbelangrijkste. Ik ben erg veel tijd kwijt naar het zoeken van haring van de beste kwaliteit; daar zit ik bovenop. Bij de start van het haringseizoen komt de haring aan in Katwijk. Daar ben ik dan een paar keer per week te vinden om de beste haring uit te zoeken. Ik vind het ook belangrijk dat ik dat zelf doe. Daarnaast koop je haring altijd bevroren in. Het ontdooiproces is dan heel belangrijk: je moet dit bij de juiste temperatuur doen. Wij zijn daar inmiddels goed in getraind. Haring is een heel kwetsbaar product dat veel aandacht nodig heeft."

Reacties

Niet alleen van der Toorn en zijn medewerker zijn trots, maar ook onder zijn klanten leeft de Haringtest merkt hij. ,,De reacties zijn erg leuk. Afgelopen weken kreeg ik vaak de vraag of de uitslag al bekend was en wat het was geworden. Ook zijn klanten trots dat 'hun visboer' hoog heeft gescoord. Het brengt een gezellig sfeertje in de zaak, het is een beetje feest! Ook is het drukker in de winkel sinds de uitslag. Veel mensen willen even komen proeven."

Plan van aanpak

,,Wij zijn continu bezig met kwaliteit: je kunt namelijk áltijd verbeteren. Maar een foutje zit in een klein hoekje. Het kan gebeuren dat er in het heetst van de strijd nog een graatje in de vis zit, zoals een collega van mij gebeurde. Dat is balen, want dat kost je weer een punt. Daarom moet je altijd alert te zijn, maar je hebt helaas echt niet alles in de hand."

reageer als eerste
Meer berichten